Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Unga löpare
UIF Unga löpare
  • En träningsgrupp för aktiva killar och tjejer mellan 13-19 år (f00-06) som vill träna löpning. I gruppen finns löpare som tävlar på distanser från 60-2000m på bana, på väg och i terräng. Träningen är främst inriktad på träning för tävling på distanser från 200m och uppåt.
  • Samtliga gruppens träningar är öppna för aktiva från UIFs Barn/ungdomsgrupper, samt dig som helt vill fokusera på löpträning
  • För att delta i gruppens träningar bör du som aktiv redan nu ha en god träningsbakgrund - från löpning eller annan idrott - och vara van att träna minst 2-3 gånger per vecka. 
  • Träningen som erbjuds är inte inriktad mot motionslöpare, utan dig som vill utveckla snabbhet, uthållighet och teknik för tävlingslöpning
  • Gruppen har 3 gemensamma träningar per vecka: Måndagar 17.30-19, Fredagar 17.30-19 och Lördagar 10-11.30. På samtliga pass erbjuds nivåanpassad träning anpassad för nybörjare och elitlöpare.
  • Du som enbart tränar löpning rekommenderas att vara med på samtliga träningar. Om du tränar andra idrotter, eller friidrott med en av UIFs Barn/ungdomsgrupper, kan tränarna ge råd vilka av våra pass som på bästa sätt kompletterar din nuvarande träning
Har ni några frågor, hör av er till Örjan Carlborg (orjan.carlborg@gmail.com)

Tränare för gruppen är:
Örjan Carlborg (Huvudtränare; Sprint & medeldistans; Måndagar, Fredagar & Lördagar)
Mikael Axelsson (Medel & långdistans; Måndagar & Lördagar)
Svante Fransson (Medel & långdistans; Fredagar & Lördagar)
Jakob Källström (Sprint; Måndagar & Onsdagar)
Anders Gustafsson (Medel & långdistans; Fredagar & Lördagar)
Axel Djurberg (Ung ledare; Medel & långdistans; Måndagar & Fredagar)
Fredagsträningar: Samling på KAP from v37 (14/9)
2018-09-08 13:42
För att få litet omväxling i träningen kommer Fredagspassen att utgå från KAP istället för Uppsala friidrottsarena. Vi räknar med att vara där så länge vädret tillåter, förhoppningsvis till slutet av Oktober i alla fall. Möjlighet att lägga väskor och värdesaker i tränares bil kommer finnas, så länge inte annat meddelats innan.

KAP ligger här för de som inte vet: http://sportfastigheter.se/Amne2/Evenemangsomradet-KAP-/ 

//Tränarna
Nyheter inför HT2018 i Unga löpare
2018-08-29 12:41
Planeringen av träningen HT2018 för Unga löpare är nu klar. Det kommer bli en hel del nyheter som vi i tränargruppen tror kommer ge er aktiva ännu större möjligheter till bra och stimulerande löpträning! De största nyheterna är:

En större tränargrupp!
Tränargruppen växer! Nya tränare som ansluter till gruppen HT2018 är: 
  • Anders "Gustis" Gustafsson, som tidigare bla tränat några av UIFs främsta medeldistansare & senast var ansvarig för introduktionsgruppen för äldre aktiva. 
  • Jakob Källström, som tidigare varit hjälptränare för aktiva f02/03
  • Axel Djurberg, som är en av klubbens främsta medeldistansare, landslagsman och flerfaldig JSM medaljör 2018. 
Större bredd på träningen under varje pass!
  • Vi kommer under hösten introducera ett nytt träningsupplägg där alla i gruppen värmer upp och avslutar passen gemensamt, men där det kommer finnas 2 eller 3 olika nivåer på själva löpträningen (intervaller/distans) så att allt från nybörjare till elitlöpare skall ha goda möjligheter att utvecklas. Detta är nu möjligt tack vare det större antalet tränare.
Möjlighet att ta in nya aktiva!
  • Då vi är fler tränare i gruppen finns nu möjlighet att hjälpa fler aktiva - detta både för aktiva i klubbens barn/ungdomsgrupper, men även för helt nya aktiva som vill börja löpträna mer fokuserat. Så vet ni några ungdomar f00-05 som är intresserade av detta får de gärna komma och provträna med gruppen (be dem dock kontakta någon av oss tränare först, så vi vet att man dyker upp).
Samma träningstider som tidigare!
Vi kommer liksom tidigare att erbjuda gemensamma 3 pass i veckan.
  • Måndagar 17.30-19.00 med huvudfokus kondition. Träningen inleds med gemensam uppvärmning, teknik & rörlighet. Konditionsträning sker huvudsakligen i form av intervallträning. Passet avslutas med gemensam styrka & nedvarvning.
  • Fredagar  17.30-19.00 med huvudfokus uthållighet. Träningen inleds med gemensam uppvärmning, teknik & rörlighet. Konditionsträning sker huvudsakligen i form av snabbdistans/tröskelträning, men ofta erbjuds alternativ som backträning eller terränglöpning. Passet avslutas med gemensam styrka & nedvarvning.
  • Lördagar 10.00-11.30 med huvudfokus snabbhet. Träningen inleds med gemensam uppvärmning, teknik & rörlighet. Snabbhetsträningen utförs i form av intervallträning. Vissa veckor erbjuds alternativ träning i form av backträning eller fartlek. Passet avslutas med gemensam styrka & nedvarvning.
Vi ser fram emot en kul träningshöst tillsammans!

//Tränarna
Kommande aktiviteter
Nyheter från föreningen
 
SAMARBETSPARTNERS
SPONSORER TEAM TOKYO