SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Upsala Idrottsförening
Friidrott

Erik berättar mer om sin träning, uppladdning inför tävling och vad som lockar på fritiden
2018-12-27 10:02

Varför valde du friidrott? Har du utövat andra sporter? Vad är fördelarna med friidrott gentemot annat du gjort? 

Jag spelade basket, tennis och fotboll. Varav fotboll var min barndomsdröm att lyckas i. Sedan ramlade jag in på friidrott för att min bästa kompis höll på med det. När jag var femton år valde jag friidrotten före fotboll. Vid den tidpunkten började det bli mycket fulspel på fotbollsplanen, och motståndarlaget var fienden.


I friidrott är det annorlunda. Några av mina bästa vänner är också mina konkurrenter på löparbanan. Det finns en teamkänsla fastän vi tävlar individuellt. Det är mer fair play helt enkelt.


Jag gillar friidrott just för att det är så extremt mätbart. Du kan inte skylla på en feldömning av en domare eller någon lagkamrat etc. Du har ditt eget ansvar för att prestera och leverera resultat. Du springer på din bana och det är upp till dig att vara snabbast.

Vad är bra med Upsala IF?

Vi är som en stor familj. Vi hjälper varandra. Det är kamratlig stämning i träningshallen och det känns som en självklarhet att alla vill hjälpas åt. Jag tar ibland hjälp av yngre eller äldre som tränar för att t.ex. slå igång min klockning och filma ett lopp eller dylikt.


Vi har vuxit och blivit en stor förening. Vi omnämns numera som en av Sveriges bästa friidrottsföreningar. På insidan är vi fortfarande den där lilla föreningen med mycket värme och glädje. Det är nära mellan styrelsen och oss aktiva, vilket skapar en fin stämning och gör mycket för föreningen. Jag gillar det!


Vi har också en fin balans mellan elit och bredd tycker jag och det känns inte som att det finns något stort missnöje. Vi har en bra kommunikation upplever jag.


Hur ser en uppladdning inför en viktig tävling ut för dig? Vad är viktigt för dig/vad gör du för att hamna i goda tillstånd som ger dig kraft?

För mig består den av två delar, fysiskt och mentalt.


Mentalt – Min filosofi är att man kan hitta de flesta svar genom att titta inåt. Vilken sträcker sig till alla delar i livet. Genom självreflektion och erfarenheter så finns det mycket att lära om sig själv. Hur jag reagerar i en viss situation, viss tid innan tävling osv. Jag vet vad som fungerar för mig och inte. Jag vet hur jag med mig själv som redskap kan byta tillstånd, från trött till pigg, från irriterad till glad. Det är en av mina bästa styrkor.


När jag behöver fokusera, så låter jag mig ”konsumeras” av den uppgift jag har framför mig. Om det är en teknisk grej, så går jag helt in i den och låter den uppta min fulla uppmärksamhet. Det är också en viktig del i inför en tävling.


Oavsett var i uppladdningen jag är så är det viktigt att jag har en harmonisk känsla inför kommande tävling. Det är då jag presterar bäst. Det kan då ibland vara viktigare för mig att göra annat som att kolla film, umgås med vänner och våga vara lugn/cool, för att hamna i bäst tillstånd på tävlingsdagen.


Fysiskt – Jag gör en årsplanering där jag tittar på vilka datum och tävlingar jag behöver prestera bäst resultat (kvalgränser till större mästerskap), det blir målsättningar. När jag vet det kan jag börja räkna bakåt och göra en helhetsplanering för hur mitt träningsupplägg och återhämtning ska se ut.

Allt i linje med att försöka nå de målen. Jag gör en planering som ska förbättra kvalitén på min sprint och göra min kropp redo att springa fort vid rätt tillfälle.


Vad är ditt bästa tips till någon som just börjat eller vill börja testa på någon/några grenar inom friidrott?

Se till att det finns en röd tråd av glädje i det du vill göra och håller på med. Varje träningpass är kanske inte jätteroligt i sig. Men glädjen ska finnas där hela tiden, vare sig den kommer från träningskompisarna och gemenskapen eller att uppnå ett träningsmål.


Friidrott är brett med massor av olika grenar att testa på. Hittar du din grej så kan du komma långt.


Hur mycket tränar du och vad/hur gör du för att se till att kroppen hinner återhämta sig?

Jag tränar sex dagar i veckan och har en vilodag, varav jag tränar sprint endast två dagar då det är stor påfrestning för kroppen.


Återhämtningen är otroligt viktig och består av främst sömn, kost och låg stressnivå.


Sprint som är min gren, är otroligt krävande och påfrestande för kroppen och nervsystemet. Därför är det viktigt att hålla stressnivåerna nere i vardagen, eftersom de påverkar nervsystemet negativt. Jag gör också någon form av rörlighetsträning och massage varje dag.


Sömn och vila är också avgörande för att kroppen ska få återhämta sig. När det kommer till kosten så ser jag till att äta bra mat som passar mig. Jag äter mycket grönsaksbaserat och fyller på snabbt efter träningspassen. Det är viktigt att testa sig fram och äta den kost som passar dig som individ bäst.


Vid en period testade jag bl.a. regelbundna isbad under en sommar som ett sätt att låta kroppen återhämta sig. Jag gjorde isbad hemma i mina föräldrars badkar och la mig där ca 10 min åt gången. Ibland flera gånger per dag. Jag är inte en person som gillar kyla, men är nyfiken på att testa olika saker. Och ofta kan det bli något extremt.



Hur ser din tid fram till OS 2020 i Tokyo ut? Vilka delmål har du på vägen?

Det viktigaste för mig är att få kontinuitet i min träning. Inga onödiga avbrott och regelbunden löpning under lång tid. Det är absolut viktigast för mig.


Sedan har jag VM i Qatar i september 2019 som ett delmål. Kvalgränsen dit kräver att jag springer på svenskt rekord. Ett rekord jag var under i för stark medvind i somras. Jag har det i mig, det gäller att få ut det i rätt förhållanden och vid rätt tidpunkt.


Kvalgränsen till OS kräver att jag är ännu snabbare. Därav att jag behöver kontinuiteten i min träning för att kunna träna mig mot ännu bättre resultat.


Vad tycker du om att göra när du inte tränar och tävlar?

Jag är väldigt musikintresserad. Självlärd när det gäller att spela gitarr och lite piano, och jag brukar sjunga och göra egen musik. Ett annat intresse är foto och video, jag gillar allt som är kreativt.


Annars tycker jag mycket om att hänga med kompisar. Vi har biokväll varje måndag, sedan diskuterar vi filmen efteråt. Jag gillar att kolla film och serier.


Eftersom jag är så nyfiken av mig så lyssnar jag också gärna på podcasts. Sådana där jag kan lära mig nya saker.


Tre ord som beskriver dig som person.

Analytisk, närvarande och nyfiken.


Om du satt på en bänk vid en sjö i skogen. Vem skulle du vilja sitta bredvid och vad skulle ni prata om?

Min mormor. Hon är från Västafrika, och på grund av att hon aldrig gick i skolan så lärde hon sig inte franska, utan ett annat minoritetsspråk, vilket gör att vi inte kan kommunicera så bra. Hon är en av de absolut varmaste personer jag vet, trots att hon har en väldigt tuff historia. Så henne skulle jag vilja kunna sitta bredvid och prata, utan språkbarriärer.

 

 
SPONSORER
SAMARBETSPARTNERS