SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Upsala Idrottsförening
Friidrott

Lovisa berättar om sin syn på friidrott och delmål mot OS i Tokyo
2018-12-20 09:28

Varför valde du friidrott? Har du utövat andra sporter? Vad är fördelarna med friidrott gentemot annat du har gjort? 

Jag testade först på orientering när jag var liten, där mamma var min ledare. Jag tyckte om att springa och mamma trodde att även friidrott skulle passa mig bra. Jag började på friidrott i IFK Tumba vid ca 8 års ålder där det gick väldigt bra för mig, framför allt i hoppgrenar och löpning. Jag tävlade i min modersklubb IFK Tumba ända fram tills jag slutade gymnasiet (och hade bland annat min pappa som tränare under många år). Direkt efter gymnasiet började jag plugga i Uppsala, flyttade hit och bytte därmed både klubb och tränare. 


Fördelarna med friidrott tycker jag är att det är jag själv som påverkar mina resultat. Man inte kan skylla på något utan att man själv är orsaken till att något gått bra (eller mindre bra). 

Jag har i och för sig aldrig testat någon lagsport, men jag tror ändå att detta passar mig bättre. Även om stafett-SM och lagtävlingar i friidrott är sjukt roligt det också. 


Vad är bra med Upsala IF som förening? Vad har de som andra friidrottsklubbar inte har?

Upsala IF skulle jag säga har allt, både för oss lite äldre som satsar på högre nivå, men även för de lite yngre eller de som vill testa på idrotten. Det finns en ny inomhus- och utomhusarena som är sjukt lyxigt, samt att de ligger nära varandra och att möjligheten finns att gå emellan är såklart ett stort plus. Som förening är Upsala IF väldigt växande just nu, vilket måste betyda att klubben gjort något rätt. Både äldre och yngre har den senaste tiden valt att börja träna/tävla för Upsala IF, inklusive mig själv! 


Hur ser en uppladdning inför en viktig tävling ut för dig? Vad är viktigt för dig/vad gör du för att hamna i goda tillstånd som ger dig kraft?

Inför en viktig tävling, exempelvis inför ett junior-mästerskap, vill jag som sjukamperska känna mig säker på det jag ska göra. Att jag vet exakt hur jag ska genomföra alla de olika grenarna och att jag har delmål uppsatta och klara i de olika grenarna. Jag vill ha koll på läget och inte ha några frågor inför tävlingen. Allt ska vara ”kontrollerat och klart”, så jag slipper lägga onödig energi på sånt när jag väl är där och ska tävla. Exempelvis att alla ansatser är testade (höjd, längd, spjut), att calling-tider är kontrollerade, vilka spiklängder som är ok osv. 


Jag är nog lite av ett kontrollfreak, och vill ha allt spikat och klart. 


Vad är ditt bästa tips till någon som just börjat eller vill börja testa på någon/några grenar inom friidrott?

Om du inte trivs i din träningsgrupp tror jag det blir svårt att tycka om sporten. Därför är nog mitt bästa tips till någon som vill testa på friidrott/eller just har börjat ”det gamla vanliga”, att ha roligt. Genom att hitta vänner i sin träningsgrupp, kan man tillsammans sporra varandra och utvecklas tillsammans. Sen tror jag resultaten kommer av sig själva.

Exempelvis de kompisarna jag hade i min träningsgrupp i Tumba var även mina bästa vänner och de som jag umgicks med på fritiden, och det gick sjukt bra för oss alla i den gruppen! Vi sporrade varandra och vann många USM, JSM och stafett-SM medaljer! 


Hur mycket tränar du och vad/hur gör du för att se till att kroppen hinner återhämta sig (med så många olika grenar att träna på)?

Jag tränar sex pass i veckan, med söndag som vilodag! Det går ändå rätt så bra att hinna med de olika grenarna, många går hand i hand och liknar faktiskt varandra en hel del. 

Men det är klart, många grenar är det att hålla reda på. Vissa är såklart svårare än andra vilket gör att man måste lägga ned lite extra tid på vissa tekniska detaljer.  


Att kroppen inte skulle hinna återhämta sig har aldrig riktigt varit ett problem för mig, jag återhämtar mig rätt så snabbt ändå. Jag lägger dock stor vikt vid att sova ordentligt och äta bra mat, för att ge min kropp bästa förutsättningar för återhämtningen. 


Hur ser din tid fram till OS 2020 i Tokyo ut? Vilka delmål har du på vägen?

Sommaren 2019 har jag mitt sista juniormästerskap (JEM22), dvs junior-EM för 22-åringar, där juniorer födda 97-99 är med och tävlar. Det ska bli riktigt kul, och är något jag verkligen ser fram emot! Dessutom går det i Gävle, vilket innebär att det är hemmaplan för oss svenskar och många vänner/släktingar kommer vara där och heja! 


Vad tycker du om att göra när du inte tränar och tävlar?

Jag har ända sen jag var liten alltid haft ett stort intresse för djur. Därför pluggar jag vid sidan av friidrotten till leg. djursjukskötare vid SLU. (Djursjukskötare är som sjuksköterska, fast för djur). 

Det var därför jag hamnade här i Uppsala och började träna med Jonas. Då denna utbildning endast fanns här, och jag tyckte även att det var lagom långt från Stockholm som jag kommer ifrån. Dessutom var IFU Arena precis invigd och öppnad året jag började plugga här, vilket gav sjukt bra förutsättningar för bra träning! 

 

Annars tycker jag om att vara hemma och mysa med familj/pojkvän i södra Stockholm och jag åker därför näst intill varje helg hem och träffar dem. 


Tre ord som beskriver dig som person.

Omtänksam, familjekär och ordningssam. 


Om du var en färg vilken skulle du vara och varför?

Hm. Skulle nog beskriva mig själv som grön, då jag gillar djur/natur.

 
SPONSORER
SAMARBETSPARTNERS