Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Välkommen till grupp 04-vit!
Här hittar ni all info ni behöver om träningar och tävlingar för grupp 04-vit!

Träningar:
Måndag 17.00-18.30
Torsdag 17.00-18.30
Lördag 10.00-11.30

Alla våra träningar är i IFU Arena (Råbyvägen 77) och/eller på nya utomhusarenan vid IFU arena
Träning och tävling i sommar
2018-06-17 11:08

Vi är många (jättekul) som deltar på Världsungdomsspelen i Göteborg 28/6 - 1/7. Därför kommer vi att erbjuda träning under hela juni månad. Vi tränar följande tider:


Måndag 18 juni kl 17-18.30

Torsdag 21 juni kl 17-19.30 (vi förlänger träningen för att hinna med avslutningsfika och Stefan Holms utmaning att hoppa över ett ovanligt hinder)

Lördag 23 juni kl 10-11.30

Tisdag 26 juni kl 18.30-20.00


Måndag 25 juni kl 17-20.00 klubbtävling för de som anmält sig (alltså ingen träning).


Har du inte anmält dig till tävlingen men vill vara med så skicka ett mejl till gustafsson.katarina@gmail.com eller till nordvarg@hotmail.com. Tävlingen är ett tillfälle att prova på att tävla för de som inte brukar tävla och för er som brukar tävla ett bra tillfälle att testa nya grenar som ni inte brukar tävla i. Övriga datum när det är klubbmatch är 10 juli, 13 augusti och 4 september.


UIF kommer under juni att skicka ut ett träningsschema för sommaren. Där ges tips på träning som ni kan göra på egen hand under sommarlovet. Passar även vuxna:-). Men glöm inte att slappa i hängmattan också.


Vill du tävla i sommar finns tips på tävlingar i kalendern. Ni kan också söka på friidottsanmalan.se, friidrott.se och trackandfield.se


Lennart och Klara

Mångkampsläger
2018-06-13 13:53
Glöm inte att anmäla till mångkampslägret 16-18 juli.

Kraftmätningen - UIF till final!
2018-06-10 21:36
UIF-laget kom trea i kvaltävlingen och är nu klara för final i Kraftmätningen!

Våra duktiga 04:or stor för fina prestationer och bidrog starkt till framgången. Emma, Alva och Clara löpte 80mh, hoppade höjd och längd, kastade spjut och stötte kula (Emma och Alva). Lukas löpte 80mh, hoppade längd och kastade spjut och Edvin hoppade höjd och längd, stötte kula och kastade spjut. Dessutom var Alva, Clara och Edvin med i stafettlaget 6x200m som kom tvåa på jättefina tiden 2:36,59.
Kraftmätningen
2018-06-08 22:09
På lördag 9/6 åker ett lag med 14/15-åringar från UIF till Glanshammar för att kvala i den rikstäckande lagtävlingen Kraftmätningen. Det är 8 flickor och 8 pojkar som ska tävla i 80mh, 800m, höjd, längd, kula, spjut samt 6x200m. Från 04-grupperna är Alva, Emma, Clara, Edvin och Lukas med. Om laget går vidare väntar final i Linköping i september.

Vi önskar hela laget och särskilt våra duktiga 04or stort lycka till!
Marmakampen
2018-06-07 15:29
Några av våra härliga 04or på Marmakampen
På Nationaldagen var 13st 04:or från svart och vit och tävlade på Marmakampen i Alunda. En kylslagen dag jämfört med det väder vi har blivit bortskämda med i maj. Men det kompenserades av värmen mellan de tävlande - både inom klubben och med alla kompisar i Alunda. Den härliga stämningen hjälpte fram finfina prestationer från alla tävlanden! Och som vanligt persas det för fullt:
Alva kula (3kg) 7,57
Clara tresteg 10,37
Emma kula (3kg) 6,05
Ida längd 3,64, 60mh 11.6 (m)
Edvin höjd 165, kula (4kg) 9,24
Joel längd 4,70
Max höjd 150
+ många fina tider på 80m och 80mh varav säkert flera PB som dock inte blir officiella då det var manuell tidtagning med ganska stor felmarginal. Här hittar vi också övriga 04or som var med: Elin, Hadrian, Hilma, Lukas, Moa, Yasmin
SAYO - varmt och kul!
2018-06-03 20:57
I helgen deltog delar av UIF 04 svart och vit på SAYO som är en av landets största friidrottstävlingar med över 1 000 deltagare. Konkurrensen i några av grenarna var därför väldigt hård. 04-gänget stod för massor av fina prestationer på Sollentunas vackert blå banor. Jätteroligt att så många från 04 var med och tävlade😀 Ett särskilt grattis till alla er som slog era personliga rekord. 

Alva 80 m (10,85) och diskus 0,75 kg (20,77)
Emma 80 m (11,62) diskus 0,75 kg (17,47)
Yasmin diskus 0,75 kg (15,43)
Edvin 80 m (9,90), 300 m (40,31) och diskus 1 kg (26,24)
Lukas 80 mh (12,89)
Hadrian längd (4,64) och kula (8,64)
Hilding 800 m (2,27,45)
Joel diskus 1 kg (14,21) och spjut 600 g (15,45)

Fina insatser också av Clara, Kajsa, Moa och Hilma!
Härlig premiärhelg!
2018-05-20 20:08
Våra duktiga friidrottare hade en jättefin helg i Norrtälje respektive Täby. För att citera Lennart som var på plats på 4H-spelen "Hur många pers som helst och glada killar och tjejer. De hade himla kul tillsammans vad jag kunde se. Och flera var taggade på att tävla mer och ville veta när nästa tävling är, och det gällde även flera som inte brukar tävla. Den här tävlingen gav en boost till självförtroendet hos flera som insåg att de faktiskt kan göra bra ifrån sig även på tävling." 

Särskilt grattis till PB och medaljer: Alva, Clara, Emma, Ida, Kajsa, Lisa, Moa K, Yasmin, David, Edvin, Hadrian, Lukas och Viktor!

Alla resultat hittar ni här:

Bilder kan ni se på Instagram: uif_04svart och uif_04vit

4H-spelen och Täby Open
2018-05-18 12:57
I helgen önskar vi följande aktiva från 04-svart och 04-vit lycka till i säsongspremiären!

4H-spelen 19/5:
Joel - 80m, Längd
Lukas - 80m, Längd
Hadrian - 80m, Längd, Kula
Viktor - 80m, Höjd
David - Höjd, Kula
Yasmin - 80m
Emma H - 80m, Höjd, Längd
Alva - 80m, Höjd, Längd
Clara - 80m, Längd
Ida F - 600m, Längd
Kajsa - 80m, Längd
Moa K - Höjd, Längd
Lisa - Längd

Täby Open 20/5:
Lukas - 80m, 300m, Längd
Edvin - 80m, 300m, Längd
Träningar utomhus
2018-05-09 11:47
Träning på nya arenan

Under fliken Dokument till höger hittar ni ett preliminärt träningsupplägg för utomhussäsongen 2018. Vi kommer i möjligaste mån att följa träningsplaneringen men vissa justeringar kan komma att ske. Se alltså träningskalendern som en hint om vad vi kommer att träna på de olika träningarna. OBSERVERA att vi flyttar träningen på torsdag 17 maj till onsdag 16 maj p g a Blodomloppet.


Träningarna kommande veckor ser ut som följer:

10 maj torsdag 17-18.30 Uppsala friidrottsarena

12 maj lördag 10-11.30 Uppsala friidrottsarena (gemensamt med 04-svart)

14 maj måndag 17-18.30 Uppsala friidrottsarena

16 maj onsdag 17-18.30 Uppsala friidrottsarena (OBS NY TID) (med 04-svart)

19 maj lördag 10-11.30 Uppsala friidrottsarena (gemensamt med 04-svart)


Observera att sista anmälningsdag till 4H spelen i Norrtälje (19 maj) är lördag den 12 maj.


Lennart och Klara



Springa blodomloppet?
2018-04-27 18:50
Hej 

Är du sugen på att springa blodomloppet? I så fall kan du göra det tillsammans med dina kompisar i 04-vit och 04-svart. Vi ser fram emot en grym löparkväll den 17 maj. 

Ni som vill vara med kan anmäla det till Mikael Axelsson som kommer att vara ansvarig för laget/lagen och hålla ihop det hela. Gör detta via mejl direkt till Mikael på axelssonmikael@hotmail.comsenast den 1 maj då sista dagen för anmälan är den 2 maj. I mejlet ska det framgå namn, födelseår samt vilken sträcka (5k eller 10k) man vill springa. 


Ingen träning 30 april / info och tips kring träningen
2018-04-24 21:42

På måndag 30 april är det ingen träning eftersom det är Valborgsmässoafton.

Vi tränar som vanligt torsdag 26 april och lördag 28 april, därefter torsdag 3 maj.


Här kommer information om nuvarande träning till er ungdomar och till er föräldrar:


- Under april och maj är träningen fokuserad mot uthållighet och styrka. Grundträningen genomför vi i första hand för att minska skaderisken. Därför är grundträningen jätteviktig. Som bonus gör den också att ni blir starkare, uthålligare, snabbare och mer explosiva inför utomhussäsongen. Genom grundträningen kommer ni alltså att prestera bättre.


- I er ålder är ni särskilt mottagliga för träning som utvecklar muskelstyrkan inklusive hjärtmuskeln. Ni bygger alltså snabbt muskler och ni kan snabbt träna upp ert hjärta så att ni orkar mer. Därför ger grundträningen ofta mycket snabbt resultat i er ålder.


- Styrkan tränar vi på olika sätt, dels i gym med lätta vikter men vanligen tränar vi styrkan genom att använda vår egen kropp som vikt. Vi kör också en hel del hoppstyrka. Eftersom hopp belastar kroppen och kan ge skador är det viktigt att vara stark i de muskelgrupper som används vid hoppgrenar. Men självklart också för att kunna prestera bra.


- Uthållighetsträningen genomför vi oftast genom högintensiv träning. Det är samma sak som intervaller nära maxfart. Vi kommer att variera längden på intervallerna och även köra intervaller i backe. När ni nu kör mycket intervaller behöver ni också vila mellan träningspassen. Återhämtningen är extra viktig nu när ni tränar lite hårdare än tidigare. Göm alltså inte att vila mellan träningspassen. Vi kommer att variera mellan högintensviva (högt tempo) och lågintensiva intervaller (långsammare tempo). Det är viktigt att ni är uppmärksamma på om ni får ont någonstans. I så fall vill vi veta det för att kunna anpassa just din träning.


- Lika viktigt som återhämtning är att ni har energi att träna. Energi får ni genom att äta rätt och genom att sova tillräckligt mycket. GLÖM alltså inte att äta något innan träningen börjar. Det kan t.ex. vara ett par mackor och ett glas mjölk. Direkt efter träningen är det också viktigt att få i sig energi. Därför är det bra om ni tar med er till exempel en drickyoghurt och kanske russsin eller en banan som ni kan äta innan ni lämnar IFU arena. På kvällen ska ni givetvis äta en riktig middag.


- För att ni ska kunna prestera bra behöver ni också sova, minst 9-10 timmar per natt behöver ni sova för att ni ska kunna tillgodogöra er träningen på bästa sätt.


- Sist men inte minst, var uppmärksamma på om ni har ont någonstans. Har ni ont bör ni överväga om ni ska gå på träningen. Kommer ni ändå på träningen vill vi att ni berättar för oss var ni har ont så att vi kan undvika träningsmoment som förvärrar skadan.


Har ni frågor är det bara att höra av sig till oss så ska vi försöka svara.


Lennart och Klara

Tävlingar och träningar april-juni 2018
2018-04-04 16:01
Vår maskot Bambu

Inomhussäsongen går mot sitt slut och vi går in i en grundträningsperiod med lite mer styrketräning och konditionsträning under april och maj. Två pass per vecka blir det grundträning och ett pass per vecka blir grenspecifikt. Från mitten/slutet av maj (tävlingssäsong) blir det återigen mer grenspecifik träning och mer explosiva övningar. Grundträningen är viktig inte minst för att förebygga skador men också för att bli starkare och mer uthållig.


Under fliken tävlingar till vänster finns information om ett antal roliga och bra tävlingar för den som vill tävla. Anmäler er till tävlingar gör ni själva.



Fina insatser på Svealandsmästerskapen
2018-03-13 19:47
Upplandslaget
Våra 04:or gjorde fina insatser i helgens Svealandsmästerskap där Uppland slutade tvåa. Alla hjälptes åt att lyfta varandra med fantastisk gemenskap och laganda över träningsgrupper och klubbgränser. 
Av våra 14 deltagare satte alla personligt rekord i minst en gren och totalt blev det 27 PB på 44 starter!

Personliga rekord UIF 04 vit och svart:

Alva - längd

Clara - 60m, 200m, 1000m, tresteg

David - stav, vikt

Edvin - 60m, längd (silver) 

Emma - stav

Hadrian - 60m, 200m

Hilding - 1000m

Hilma - 200m, längd

Joel - 60 mh, stav, längd

Kajsa - 1000m, stav

Lukas - 06 mh, längd

Marcus - 60 mh

Max - 60m, höjd, längd

Ida Knutsson 1000m


Edvin, Max, Alva, Clara, Kajsa, Hadrian, Hilma och Lukas var också med i Upplands stafettlag (3 lag) och gjorde alla strålande insatser med grymma växlingar. Laget med Max och Edvin vann ett silver.


För 04-vit resulterade de fina insatserna bland annat i två 5:e platser (Alva i längd och Ida på 1000 m), en 6:e plats (Max på 60 m) och två 7:e platser (Alva i tresteg och Max på 200 m). Och dessutom massor av andra fina placeringar från hela 04-vit gänget.  


En särskild eloge till Kajsa och Clara (1000m) och Emma och Kajsa (stav) som gjorde jättebra ifrån sig i grenar de vanligtvis inte tävlar i för att ställa upp för laget. 


Bäst av allt var ändå gemenskapen bland alla i Upplandslaget:-)

Funktionärsinsatser 04-vit
2018-02-21 17:30
Hej 04-vit!

Här kommer er funktionärskalender för 2018:


Genom att klicka på länken nedan kommer ni till er grupps funktionärskalender inför 2018. I vår ideella förening är det viktigt att alla hjälper till och vi håller inte på med någon säljverksamhet i några former! Som medlem i UIF ställer man istället upp som funktionär 2 gånger om året upp på våra arrangemang. Varje grupp har en kalender där mängden funktionärsinsatser de behöver göra står uppskrivna. Det är jätteviktigt att alla familjer bokar upp sig på 2 datum så snart som möjligt så att man både kan planera sin egna personliga kalender och har möjlighet att välja bland lediga funktionärsplatser.
Efter ni skrivit upp er får ni ett mail 1 vecka innan tävlingen med exakta tider efter tävlingens tidsprogram samt samlings information.
OBS. Under hela tävlingsdagar bjuds alla funktionärer på mat, fika, kaffe & mackor under dagen. 

Gör så här:
Klicka upp länken
Välj 2 tävlingar där ni har möjlighet att ställa upp
Skriv dit ert barns förnamn och er mailadress
Kryssa bara ur sidan, allt sparas automatiskt

Om ni har några frågor kan ni maila mig vanessa@uiffriidrott.se
Vanessa Kamga, Funktionärsansvarig
Upsala IF Friidrott
 
SAMARBETSPARTNERS
SPONSORER TEAM TOKYO